Lockdown Lessen is een kunsteducatief project op afstand, van Anouk, Deborah, Diana, Channa, Sterre, Marina, Robbert, Wilma, Sandra, Madeleine en Laura, studenten van de Master Kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.
In deze tijd van quarantaine en sociale afstand worden we uitgedaagd creatief en kunstzinnig te zijn op de vierkante meter. In en om het huis vinden we nieuwe vormen van creativiteit, waarbij de maker moet werken met wat er voor handen is en de resultaten online worden gepost.
We draaien het om!
Als kunsteducatoren geven wij normaal gesproken les vanuit de rol als kunstenaar of docent. Met het project Lockdown Lessen doen wij een stapje terug en draaien we niet alleen het gegeven van docent en leerling om, maar bekijken we heel veel dingen vanuit een ander perspectief. Wat dacht je van middelbare scholieren die elkaar uitdagen tot challenges, mensen die elkaar filmpjes sturen van plekken waar ze heimwee naar hebben, kinderen die een tekenopdracht doorgeven aan iemand die ze niet kennen, of jouw instructies geven in iets waar zij heel goed in zijn, een tekenopdracht geven aan een ander voor een 3D-tekening oude en nieuwe Nederlanders die reflecteren op elkaars cultuur met koffietekeningen, samen een geluidscape maken / een eigen geluid insturen voor een groot muziekstuk, een instructiefilmpje maken van iets waar jij heel goed in bent.
Op dat snijvlak wordt het pas echt interessant: deelnemers reageren op elkaar en gaan verder met elkaars bijdrage. Zo wordt iedereen vanuit zijn eigen huiskamer opeens onderdeel van een creatieve bruisbal, waarvan de uitkomst ook voor ons een verrassing is.
Het project Lockdown Lessen omvat verschillende projecten waarbij wordt gespeeld met omdraaiing, met de beperking van thuiszitten die juist eindeloos veel nieuwe mogelijkheden biedt en met het leren van elkaar.
Benieuwd naar de resultaten of wil je kijken waar jij aan mee kunt doen?
Ga naar onze homepage en bekijk alle projecten!
عن هذا المشروع
في هذا الوقت الحرج من الحجر الصحي و التباعد الاجتماعي، كان التحدّي أن نكون على قدر عال من الإبداع و أن نكون خلّاقين ضمن مساحة متر مربع واحد .فقد نجد داخل المنزل و حوله أشكالاً و أنماطاً إبداعية متجددة ، بحيث يتعين على الالشخص المبتكر أن يستخدم ما هو متاح له للبدء بعمليته الإبداعية و من ثم نشر النتائج على شبكة الانترنت.
نحن سنقلب الأدوار !!!
كمعلمين للفنون، عادة ما نقوم بتقديم دروسنا من وجهة نظر فنان أو مدرّس. من خلال سلسلة دروس الحجر الصحي، فإننا بذلك نقوم بالرجوع خطوة للوراء. لكن كيف ؟
يستجيب المشاركون لبعضهم البعض و يستمرون بمساهماتهم المتبادلة، فكل مشارك في هذه التجربة سيصبح فجأة في غرفة معيشته جزءاً من كرة إبداعية فوارة و حتماً ستكون النتيجة مفاجِئة لنا أيضاً!!!
يتضمن مشروع (دروس الحجر الصحي) العديد من المشاريع التي تنطوي على فكرة ( قلب الأدوار) . و بهذا، ستصبح فترة الحجر فرصة توفر إمكانيات جديدة لا متناهية في مجال التعلم و التعليم المتبادل .
هل تملّككَ الفضول حول نتائج هذا المشروع؟ أم أنك ترغب في أن تعثر على المشروع الأقرب إليك و الذي يمكنك أن تشارك فيه ؟ انطلق إلى صفحتنا الرئيسية و تصفّح جميع المشاريع
About this project
In this time of quarantine and social distancing we are challenged to be creative and artistic in the confinement of our own home. Around the house we can find new forms of creativity, where the creator has to work with what is nearby and the results are posted online.
We are going to reverse this!
As art teachers we usually teach from the role of artist or teacher. Now we want to take a step back for our next project: Lockdown Lessons.
Participants react to each other and create new content with each other’s contribution. This will form a creative whirlpool containing everyone’s input, and the result will be surprising even to us.
Lockdown Lessons is an initiative that consists of multiple projects which play with the idea of reversal, the notion that being stuck at home opens a world of new possibilities and the opportunity to learn from each other.
Are you curious to see the results or itching to join in? Go to our homepage and see all of our projects!